Dýchání a stres

Životadárný kyslík...

Kyslík je pro nás nejdůležitějším „palivem“: bez potravy může člověk přežít 40 dní, bez vody až pět dnů, bez vzduchu však jen pár minut. Nádech a výdech je náš nejdůležitější reflex. Kyslík, který přijímáme spolu se vzduchem se dostává přes dýchací cesty do plic, odkud se šíří dále do celého těla a svalů. Energie, vyráběná v těle biologickým spalováním za účasti kyslíku, je předpokladem pro veškeré fungování organizmu.

  • náš mozek spotřebuje 80% kyslíku, který vdechneme
  • čistící proces svého lymfatického systému můžeme vědomým a správným dýcháním urychlit o více než desetinásobek
  • 70% všech odpadních látek těla se vylučuje dechem, dalších 20% se vylučuje kůží a jen 10% výměšky zažívacího traktu

Správné dýchání  spočívá v tom, že s každým nádechem se nejdříve vyklenuje břicho, pak se rozšiřuje hrudník a nakonec se zvedá oblast u klíčních kostí. Ven odchází vzduch v opačném pořadí. Pomalým hlubokým nádechem nabereme šest až desetkrát více vzduchu, než normálním plytkým.

Takže si můžete položit jednu ruku na břicho, druhou na hrudník, a sledovat, co se Vám při dýchání "nadzvihuje" - čím více se Vám daří pohybovat břichem, tím větší kapacitu plic máte k dispozici...A když se takhle zhluboka nadýcháte do břicha 2 minuty, zmizí stres z nadcházejícího pracovního meetingu, nebo z prvního rande nebo rozhořčení z rodičovské schůzky.

Miminka dýchají správným způsobem. V dospělosti takto dýchá však již málokdo. Příčinami jsou změny v hrudníku, způsobené špatným držením páteře, nadváhou či stresem. K hlubším důvodům nesprávného dýchání patří zadržované emoce, dlouhodobé neuvolňování napětí z těla  a mnohdy i zážitek z vlastního porodu.

Omezený přísun kyslíku se projevuje poklesem výkonnosti, únavou, neschopností se soustředit a vyčerpáním.

Správné dýchání je stejně tak důležité jako zdravá strava nebo pravidelný fyzický pohyb.

Do každého dne je tedy vhodné zařadit okamžiky, kdy se zastavíme, vědomě zhluboka párkrát nadechneme a vydechneme. Uvědomujeme si, jak určité situace náš dech ovlivňují.

Pokud chceme zvýšit kvalitu svého života, je užitečné naučit se a používat pravidelně dechové cviky  nebo pohybové cvičení, které je s dýcháním spojeno, jako je například čchi-kung, taiči, jóga nebo pilates. Určité dechové metody, mezi které patří i rebirthing, dávají navíc možnost zbavovat se i výše uvedených příčin nesprávného dýchání. Právě zadržované emoce totiž způsobují, že podvědomě přestaneme zhluboka dýchat. Určitě to znáte "ježiš zase se to nepovedlo" nebo "to mám zase práce..." - v takovýchhle chvílích Vaše mysl automaticky sníží hloubku Vašeho dýchání. A vzniká stres...

Martin Bartošek

(Martin je jediný certifikovaný terapeut rebirthingu v Čechách. Snadno se s ním naučíte "vdechnout život" do svého života.

článek pro Freshness magazín


2009 - 2017 © Martin Bartošek - design by 3wD