Pryč se stresem i bolestí

Paní Mirka chodila o berlích. Lékaři jí sdělili, že bude do dvou let na vozíku. Ona nejenže na vozíku neskončila, ale také odložila
berle. Říká, že je to díky tomuto cvičení,“ vypráví zkušenost jedné z účastnic Osho Divine Healing terapeut zabývající se mj. touto metodou Martin Bartošek.

V čem tkví výjimečnost tohoto alternativního přístupu?
Osho Divine Healing je fyzické cvičení, které vychází z bojových umění. Je kombinací čchi-kungu ze staré Číny a shintaido z Japonska. Obsahuje také prvky pocházející z Tibetu.

„Jednotlivé cviky se cvičily již před čtyřmi tisíci lety. Sestava však vznikla až ve dvacátém století v duchovním centru Mistra Osha, jehož žáci sbírali jednotlivé cviky u taoistických mistrů v Japonsku, na Taiwanu a v Tibetu,“ podotýká Martin Bartošek a dodává: „Osho na vytváření tohoto cvičení dohlížel a také je pojmenoval. Osho Divine Healing obsahuje dechové cviky, cviky na uvolnění kloubů celého těla, protažení energetických drah, meridiánů a léčebné zvuky. Cvičení působí proti stresu, je léčebné a podporuje osobní rozvoj.“ Přestože je cvičení z velké části ovlivněno dávnými naukami, je přizpůsobeno dnešním potřebám a chápání. Vychází z přirozených pohybů těla, a tak je snadné následovat cviky předcvičujícího.

Celá sestava je na hodinu a půl, obsahuje množství cviků, které není možné si na poprvé zapamatovat, proto je vhodné opakování, které prohlubuje pozitivní účinky. Podle slov odborníka tkví podstatná část Osho Divine Healingu v dýchání. Málokdo v naší společnosti prý totiž dýchá správně. Dech je mnohdy vnímán jako něco automatického a samozřejmého, přitom je klíčovým bodem naší existence. Je tedy vhodné mu věnovat notnou dávku pozornosti.

Kombinací všem prvků tohoto cvičení vzniká komplexní soubor, který uvolňuje energetické a fyzické blokády, odbourává stres a vnitřní emoční napětí. „Dále zklidňuje nervový systém, pomáhá k většímu klidu a vyrovnanosti.
Podporuje vitalitu a obecně zlepšuje duševní stav. Na úrovni fyzického těla se zvyšuje hybnost kloubů, zlepšuje
se stav páteře a vnitřních orgánů a zlepšuje se spánek. Cvičení je účinné například proti bolesti hlavy, problémy
s krční páteří, je prevencí syndromu karpálního tunelu a snižuje krevní tlak,“ vysvětluje Martin Bartošek.

Cvičení je vhodné pro kohokoli, kdo by chtěl dosáhnout uvedených účinků. Především tedy lidem vystaveným dlouhodobému
stresu, kteří mají třeba navíc sedavé zaměstnání. Těm přináší toto cvičení velkou úlevu. Naopak překážkou mohou být akutní dechové potíže a neschopnost stát. Cvičení totiž probíhá převážně ve stoje, některé cviky lze provést v sedě. „Lidé s omezením
mohou cvičit pomaleji a v menší skupině,“ doplňuje terapeut. Cvičení zvládají i děti od osmi let.

M. Odvárková


2009 - 2017 © Martin Bartošek - design by 3wD